برای اینکه بدانیم دموکراسی از نظ قرآن یعنی چه باید دو موضوع زیر را بررسی کنیم:
الف) جايگاه اكثريت در منابع و متون اسلامى
مطالعه دقيق منابع انديشه اسلامى، مانند آيات، روايات و سيره حضرت رسولصلى الله عليه وآله و امام علىعليه السلام ما را به اين نكته رهنمون مىسازد كه برخلاف ديدگاه قرارداد اجتماعى - كه منشأ مشروعيت همه مسائل سياسى و حتى ملاك و معيار ارزشى را در رأى اكثريت (نصف به علاوه يك) مىداند - در انديشه سياسى اسلام، اكثريت از آن جهت كه اكثريت است، اعتبار و ارزشى ندارد و مبناى هيچ گونه مشروعيّت و مقبوليّتى نمىباشد؛ بلكه اكثريت از آن جهت كه نمودار ارزشهاى انسانى - اسلامى و منادى و مدافع حقايق راستين دينى و فضايل و كرامتهاى انسانى است، محترم و مقبول است. در قرآن كريم و ديگر منابع اسلامى به اين دو نوع اكثريت اشاره شده است؛ «اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»زمر (39)، آيه 18.؛ «بندگان خدا كسانى هستند كه سخنان را مىشنوند و بهترينش را پيروى مىكنند». اين آيه، معيار «احسن» را براى گزينش مطرح مىكند و نه كميت افراد را.
امام علىعليه السلام مىفرمايد: «لا تستوحشوا فى طريق الهدى لقلّة اهله فانّ الناس قد اجتمعوا على مائدة شبعها قصير و جوعها طويل؛ در طريق هدايت و رستگارى، از كمى نفرات، وحشت نكنيد؛ زيرا مردم در اطراف سفرهاى اجتماع كردهاند كه مدت سيرى آن كوتاه و گرسنگى آن طولانى است» نهجالبلاغه، صبحى صالح، خطبه 201، ص 319..
در آيه 116 سوره انعام آمده است: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِى اَلْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اَللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ اَلظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ»؛ «اگر از بيشتر مردم روى زمين پيروى كنى، تو را از راه خدا گمراه مىكنند؛ زيرا آنها تنها از گمان پيروى مىكنند و تخمين و حدس (-(واهى)-) مىزنند».
وقتي حضرت آدم وحوا در بهشت بودند، شيطان چطور توانست وارد آنجا بشود؟
1- بهشتى كه حضرت آدم قبل از هبوط به زمين به طور موقت در آن ساكن شد، بهشت جاودان اخروى نبوده. دليل براين كه آن بهشت، بهشت اخروى كه به عنوان پاداش انسانهاى مطيع وعده دادهاند، نبوده است چند چیز است : اولاً بهشت اخروى (جنه الخلد) جاودان و دائمى است. در آيات بسيارى بر جاودانه و دائمى بودن آن تأكيد شده و اين كه كسى كه وارد آن شود، هرگز خارج نخواهد شد (فرقان، آيهى 15 / توبه، آيهى 89 / هود، آيهى 107 و فرقان، آيهى 16). ثانياً در بهشت اخروى، ابليس و وسوسههاى شيطانى هرگز راه ندارد. در حالى كه آدم و حوا در آن بهشت فريب شيطان را خوردند: «فوسوس لهما الشيطان؛ شيطان آنان را وسوسه كرد» (اعراف، آيهى 20).
مواردی که در آن حرف (ر) تفخیم میگردد: الف) راء مفتوح یا مضموم تفخیم می گردد مانند: رَبَّ- صَدْرُکَ.
ب) راء ساکنی که ماقبل آن مفتوح یا مضموم باشد و یا ماقبل ماقبلِِ آن این چنین باشد تفخیم میگردد، مانند: قَمَرْ- مَرْیَمْ- مُرْدِفینَ- َفجْرْ- شُکُورْ- یُسْرْ.
ج) راء ساکنی که ماقبلش حرف مستعلیة ساکن و حرف ماقبل آن دو مکسور باشد تفخیم میشود مانند: مِصْرْ- قِطْرْ.
د) راء ساکن ما قبل مکسور، که کسره آن عارضی باشد تفخیم میگردد، مانند: اِرْجِعُوا- اَمِ ارْتابُوا- اَلَّذِی ارْتَضی- اِنِ ارْتَبْتُم.
هـ) راء ساکن ماقبل مکسور که بعد از آن یکی از حروف مستعلیه قرار گیرد و در یک کلمه باشند نیز تفخیم می شود که در قرآن کریم فقط چهار کلمه به همراه خانواده آنها بدین گونه آمده است که عبارتند از: اِرْصاداً- مِرْصاداً- فِرْقَه- قِرْطاسٍ. منبع:www.askdin.com
قرآن كريم خود ادّعاي اعجاز دارد؛ يعني خود قرآن، كه مي گويد: « من كلام الله» هستم، خودش براي اثبات كلام الله بودن خود، از طرف خدا، امضاء مي آورد. يعني ادّعا دارد كه من در عين كلام الله بودن، امضاي خدا هم هستم؛ مي گويد: من دست خط غير قابل جعل خدايم؛ اگر باور نداريد، شما هم مشابه قرآن را بسازيد؛ تمام موجودات دست به دست هم بدهند و مشابه آن را بسازند....
نام و نام خانوادگی بنده:میررسول حسینی اقدم
دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد صوفیان.
راه های ارتباطی با بنده:
ahmadiarmin17@yahoo.com
آیدی تلگرام:mirrasulhoseini@
شماره تماس:09144932969